Wednesday, March 4, 2009

tips pengiraan kalori makanan

jalan2 kat google...gatal la plak tangan nk taip "pengiraan kalori makanan"...aku akui la aku x berapa tahu sangat berapa banyak kalori yg aku mkan tiap2 hari....rasanya lebih dr yg sepatutnya...jadi disebabkan nk capai azam aku ni ke arah lebih kurus, lebih sihat dan lebih ceria...ni antara yang perlu aku tahu...ni adalah apa yg aku paham la...so kalo nk tahu pengiraannya, tengok kat bawah ni...

jumlah kalori yang diperlukan setiap hari = berat(kg) * 30 kalori
dapatla jumlah kalori tu, kalo tiap ari amik dalam jumlah kalori tu berat x kan turun la maknanya...tetapi...

kalo nk kurangkan 1/2 kg dalam seminggu kene tolak jumlah kalori sebanyak 550 kalori
kalo nk kurangkan 1 kg dalam seminggu kene tolak jumlah kalori sebanyak 1100 kalori

kita buat contoh eh...macam aku yang berat ni ha...
jumlah kalori yang diperlukan setiap hari = 85 kg * 30 kalori
= 2550 kalori

kalo aku nak kurangkan 1/2 kg dalm seminggu = 2550-550
= 2000 kalori setiap hari dalam minggu tu

kalo aku nak kurangkan 1 kg dlm seminggu = 2550-1100
= 1450 kalori setiap hari dlm minggu tu

so target aku kat mane?....aku nk try 1 kg / minggu la...jdnye hari2 kene amik 1450 kalori je...camne tu??

No comments:

Post a Comment